sobota 17. května 2014

{traveling} Berlin guide

Dnes je přesně ten den, kdy máte čas uvařit si kávu či čaj, a dát se do čtení mého berlínského průvodce, ať už se chystáte, či nechystáte do Berlína. Najdete zde několik rádoby vtipných historek a poznámek. 



Doprava

My jeli autem, ale je třeba zajistit si eko známku, bez které se nesmí ve městě jezdit. Z Prahy je to přibližně čtyřhodinová cesta prakticky stále po dálnici. Vím, že poměrně často a levně jezdí Studemt Agency. Po městě jsme se pohybovali hromadnou dopravou. Lístek na den vás vyjde na 6 € a myslím, že se to vyplatí, šetříte si nohy a v berlínském metru narazíte na plno zajímavých lidí. 

Ubytování

Asi nejlevnější variantou je pronajmout si byt přes airbnb.com, kde si zvolíte ať už cenu, lokalitu, tak i vybavení. My bydleli asi 5 minut od zastávky metra, u velmi friendly studenta, který měl na dveřích plakát I love vodka a to bych nebyla já, kdyby mi to nepřišlo sympatické. 

Jídlo

Záleží jen a jen na vás, zda-li hodláte vyprázdnit své prasátko, nebo vám postačí skromnější stravování. Jídlo sice nadevše miluji, ale zase nejsem tak bohatá, abych si mohla dopřávat jídlo za 20 €. Proto jsem se trochu uskromnila a obědy i večeře řešila formou Happy Noodles, Subway, kebabu a pizzy. K té pizze mám jednu historku. Nacházeli jsme se v rušnější části města a jelikož se mi nechtělo vysedávat v pizzerce, nechala jsem si, svojí milovanou špenátovou pizzu, zabalit s sebou, s tím, že si následně sednu někam na ulici a tam si jí vychutnám i s ruchem velkoměsta. Ruch to byl vskutku veliký, neboť po otevření krabičky mi kolemjdoucí pán kus pizzy ukradl. Normálně "chňapl" kus pizzy a pokračoval v cestě. V první chvíli jsem se zmohla pouze na warum? až pak mi došlo, že jsem ho měla pořádně sprdnout. Bohužel pozdě, o kus pizzy chudší /vzal si ten největší, co tam byl!/, ale zase s pocitem, že jsem alespoň trochu nasytila chudáka hladového pána, jsem si musela na spravení nálady koupit currywurst, což je sice hrozná prasárna, ale jinak je to vyníkají! Jste-li v Berlíně, musíte to ochutnat. /je to tradice, a tradice se musí dodržovat/
Samozřejmě jsem také musela ochutnat Dunkin'Donuts, a je to, asi jako většina známých sítí kaváren,  pořádně nafouklá bublina. I když ty donuty jsou fotogenické a na instagramu k nim srdíčka jenom lítají. 


Nakupování

Tak tady vás možná trochu zklamu, Vezmeme-li to z fešn stránky, tak jsem byla pouze v Galeria Kaufhof na Alexanderplatz, kde to stálo za houby, a ještě v jedné galerii, jejíž jméno se z mé chytré části mozku přesunulo do té slabší, ale byl tam ráj na zemi - KIKO! /našla jsem, že to je Galerie Alexa/ Když půjdete po Unter den Linden, narazíte třeba na H&M a Zaru. No jako správná fešnmanijačka jsem se dojela kouknout do Primarku (metro U9) a ještě, že jsem tam nejela s moc velkým očekáváním...lidí tam bylo šíleně moc (i když na Oxford Street jich je ještě 5x více), ale zboží bylo tak 40x více přebrané než v Londýně. Nenašla jsem tam prakticky nic, co by se mi líbilo, a když už, tak to byl takový kus hadru /jako většina věcí z Primarku/, že by se to po jednom praní rozpadlo. Takže jsem, jako jedna z mála, odcházela s malou taštičkou, ve které si hověl pouze šátek, čelenka s mašlí, aby mě všichni našli, a ehm ponožky se spodním prádlem. 

Co musíte rozhodně vidět?

Jaké památky v Berlíně jsou, najdete v úplně každém průvodci, já bych vám radši napsala, co nesmíte vynechat. 
Brandenburger Tor - prostě klasika, každý si musí domu přivézt minimálně jednu fotku. /já jsem se tam fotila každý den, abych si pak mohla vybrat tu nejhezči fotku, na které budu mít hezký ksichtík, štíhlé nožky a mohla si jí dát na facebook, samozřejmě!/
Bundestag - neboli spolkový sněm, kde zasedá evropský parlament. My byli bohužel jenom ve skleněné kopuli, která smozřejmě stojí za to, ale chtěla jsem se kouknout i do jednacího sálu a alespoň na chvilku si zahrát na paní poslankyni /a samozřejmě pořídít fótó, abych mohla machrovat, že jsme byla v parlamentu, žejo.../ Prohlídka je zadarmo, ale zarezervujte si jí dostatečně předem na oficiálních stránkách.


Gerndarmenmarkt - je krásné náměstí, kde najdete Deuscher Dom a Francösischer Dom, kteří si jsou podobni jako vejce vejci. A taky se zde nachází koncertní síň /kam jsem měla tu čest se kouknout, kiš, kiš/
East Side Gallery - aneb udělejte si procházku kolem Berlínské zdi a kochejte se streetstyle uměním. Najdete tam vskutku zajímavé obrázky /třeba žhavý polibek Brežněva s Honeckerem/
A když už budete v této části města, koukněte se k Oberbaumbrücke /a pořiďte tam jedno foto/



Berliner Fernsehturm - je to sice drahé jako blázen, ale ten výhled za to stojí. Televizní věž prostě nesmíte vynechat i kdybyste pak neměli celý den jíst.
Museumsinsel - ostrov, kde najdete hned pět muzeí, krásné zahrady, a zajímáte-li se o umění a zbyde vám čas, rozhodně si nenechte návštěvu alespoň jednoho muzea ujít.


Holocaust Mahnmal - tak to je neuvěřitelně zajímavé místo. Nechodí se tam kvůli tomu, abychom si zahráli na schovku /i když lepší místo, kde by se dala schovávaná hrát jsem ještě neviděla/ ale abychom si uvědomili, jaké hrůzy se před "pár" lety děly. A sice fotky tam vznikají vskutku krásné, ale foťte, prosím, trochu s citem a úctou...
Berliner Dom je krásný chrám, který vás ohromí svou honosností. 
A to nejlepší na závěr - Potsdamer Platz. Místo, které se mi v Berlíně líbilo snad ze všeho nejvíce. Cítila jsem se jako v Americe /sice jsem tedy ještě nikdy za velkou louží nebyla, ale takhle nějak si to představuji/ Nevynechte Sony Centrum, což je velmi zajímavá budova. 

No jinak třeba Checkpoint Charlie je zajímavé vidět, ale abych se tam fotila za peníze s americkými vojáky, tak to zase děkuji, nechci. :)
Pár užitečných rad na závěr

Nastudujte si předem mapu města i metra, ať zbytečně neztrácíte čas hledáním a ježděmím.
Vyjde-li vám počasí, půjčte si kolo, určitě to bude stát za to. 
V Berlíně se rozhodně vyplatí zajít si za nějakou kulturou. My bohužel nenašli nic, co by nás zajímalo, ale tak snad příště.
Navštivte prodejnu Ampelmann, kde najdete všemožné věci s motivem panáčků, které najdete na belínských semaforech. /a je mnohem originálnější dovézt si semaforového panáčka, než hrneček I love Berlin/

To je ve zkratce asi vše, vás se chci zeptat, zda-li jste někdy byli v Berlíně, jaké pocity jste měli a nebo jestli se vám někdy stalo, že vám kolemjdoucí člověk ukradl jídlo...:-)


8 komentářů:

  1. skvělý článek, skvělé tipy :) ta první fotka je naprosto perfektní! <3

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělý článek! Jinak do Berlína se určitě chystám, tak děkuji za tipy! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Super článek ! :)
    Ty donuty <33
    Zvu tě na Giveaway: http://katerinazuzanakova.blogspot.cz/2014/05/printic-giveaway.html

    OdpovědětVymazat
  4. Berlín je super město! :) byla jsem tam před dvěma lety s kámoškama a neskutečně sme si užily jak nákupy, tak architekturu, jídlo, no všechno!! :) a mám fotky z úplně stejných míst :D:D

    OdpovědětVymazat
  5. V Německu jsem byla minulý měsíc, ale do Berlína jsem se bohužel nedostala..
    Ty donuty, ale vypadají skvěle!:))

    OdpovědětVymazat
  6. Skvělý post, Berlín je úžasný město. První fotka je úplně super! :)
    Rády bychom všechny pozvaly na náš giveaway - originální pár bot Pointer Footwear:

    http://audreyandpearl.blogspot.cz/2014/05/shoes-giveaway_11.html

    OdpovědětVymazat
  7. super článok :) ja idem teraz v stredu do Mníchova :)

    http://lifebyteenboy.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
  8. Krásný outfit :) Moc se mi líbí tvůj kabátek. Také je ráda nosím, samozřejmě, že spíš na zimu, podzim/jaro a né teď na léto :)) Na jaro jsem si pořídila jeden z www.answear.cz a je bombovej! Cena byla skvělá a do druhého dne jsem ho měla doma :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář!♥